Pagina's

vrijdag 7 september 2012

Dagboek van een rivier

Op 21, 22 en 23 september vindt in Culemborg de kunstmanifestatie Lekart plaats. Mijn goede vriendinnen Karin Boers en Anne Jitske Salverda doen daar aan mee met hun expositie 'Dagboek van een rivier'. Zij zijn te vinden op deze plek: Werk aan het Spoel.

Ik zou oorspronkelijk deel uit maken van het geheel, met gedichten natuurlijk, maar door allerlei dingetjes is dat er niet van gekomen. Wel heb ik een soort dagboek bijgehouden, op basis van flarf, vergelijkbaar met het werken 'sur le vif, en plein air' van deze twee lieve en buitengewoon bekwame schilderessen (Bezoek hen en koop de loods leeg!).

Die tekst is niet daar maar wel hier.




Weken


Week die vooraf had kunnen gaan

Het gemaal is in werking gezet,
de noodpomp wordt bijgeplaatst.
Het waterpeil is snel gedaald en

er kan geen water meer weg.
Maar wie heeft de stuw
bij Hagestein geopend?


Week 07

De houten kozijnen zijn gekrompen.
Het ongeval gebeurde op de
Provincialeweg. Heeft u iets gezien?

Neem dan contact op met de politie
van district Lekstroom of met de
brandweerduikers uit Culemborg.


Week 08

Het ministerie van Defensie
betreurt de boottocht bij Wijk met
de Officer IX op Rijn en Lek.

Een groot waterongeval op dinsdag
stak de Rijn over en dan ga je ook
terug voor garantie omdat het nieuw is.


Week 09

Het is algemeen bekend, het pontje
vaart weer, De Motorrijder ook, nu
in de liften hartschokapparaten hangen.

Mijn trainer van de voetbal had kraaienpoten
in huis in een zoutwateroplossing. Het was meer
voor het verrassen van buren en inbrekers.


Week 10

Geen zin om te koken? Kan dat? Ja hoor, dat kan.
Lees hier verder. Dan ga je toch naar de buren
met de raamrubbers en daarna van

alle auto's in de wijk de banden leksteken.
Volg mij op de Kersenroute, de BluesCruise
met ruim twintig kinderen en de burgemeester.


Week enzovoort, enzovoort

Dit is een dode arm van rivier de Lek,
die stroomopwaarts ligt vanuit de slager.
Voor wie op zoek is, volg mij!

Ik rij een Yamaha r6. Net nog ff
een lekker rondje gedaan haha, lijkt net
de voorronde van de Voorleeswedstrijd.

©2012, Nanne Nauta