Pagina's

zondag 24 augustus 2014

Vormen (2) - Domsonnet


Op de achterkant van veel mijn bundels staat iets als: 'Hij bedenkt regelmatig nieuwe dichtvormen, zowel autonoom als in opdracht, en brengt deze vormen tot leven in zijn karakteristieke stijl.' Eén van deze vormen is het Domsonnet.

Als je in Utrecht woont, is de Domtoren een onontkoombaar elementen in je bestaan. Toen er dan ook in 2009 een project gestart was waar gedichten over Utrecht centraal zouden staan, leek me dat het goede moment de Dom te verpakken in een dichtvorm.

De Domtoren is ongeveer 112 meter hoog, verdeeld in 5 meter windvaan, 13 meter spits, 26 meter achtkant, 29 meter vierkant en 39 meter vierkant. Ik heb de afrondingen zo gekozen dat het precies 112 meter is. Dit zie je terug in: titel van 5 woorden en respectievelijk strofen van 13 woorden in 2 regels, 26 woorden in 3 regels, 29 woorden in 4 regels en 39 woorden in 5 regels. Samen 14 regels (vandaar het sonnet in de naam)  en met de titel mee, het rijtje 1,2,3,4,5. 

Naast mijn gedicht in die vorm, dat overigens niet door de ballotage kwam van het oorspronkelijke project, hebben verschillende dichters een Domsonnet geschreven. De meest geslaagde vind ik zelf die van Daan de Ligt. Zijn gedicht vind je hier.

Domsonnetten van mijn hand zijn verder niet in publicaties verschenen.

©Nanne Nauta